بازگشت به سایت اصلی

توضیحات:

موزه­ باستان­ شناسی اردبیل يکي از مجهزترين و زیباترین موزه هاي تخصصی کشور به خصوص از حیث معماری و فضاهای نمایش آثار مي باشد که در 29  آبان ماه 1387 به مساحت 1700 متر مربع ، در دو طبقه و در بافت تاریخی محله­ عالي قاپو، درمجموعه جهانی شيخ صفي الدين اردبيلي تکمیل، تجهیز و راه ­اندازی گردید.

اشیاء به نمایش گذاشته شده در موزه، حاصل کاوش­‌های باستان­‌شناختی متعدد در محوطه‌­ها و قبور باستانی استان اردبیل و نیز یافته­‌های اتفاقی است.

این آثار از دوران پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می­‌شود. از جمله­‌ی این آثار استل(سنگ افراشته) عصر مفرغ(3000-1500 ق م) و عصر آهن( 2500 -550 م) متعلق به محوطه باستانی شهریئری، سفالینه های عصر آهن (ریتون های منحصر بفرد که به اشکال مختلف حیوانی و سفالینه های خاکستری این عصر هستند، سفالینه های منقوش مثلثی سبک اردبیل، سفالینه های آبی و سفید دوره صفوی، سفالینه های نقش کنده زیر لعاب سلجوقی و سفال های زرین فام و یک رنگ صفوی، خمره­‌های سفالی ذخیره‌ی آذوقه، مسکوکات بیزانسی(روم شرقی) و مسکوکات ادوار مختلف اسلامی، سنگ قبرهای متعلق به شهدای چنگ چالدران، اشیاء فلزی (شامل ابزار جنگی، زیورآلات که مربوط به عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است.

ظروف شیشه ای، پیکرک ها و سردیس های دوران تاریخی، نسخ خطی و قلمدان های لاکی عصر متاخر و قابل توجه ترین قسمت در طبقه زیرین که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند، نمونه لایه نگاری و نحوه تدفین دوره اشکانی است که از محوطه باستانی بوینی یوغون کشف گردیده، در معرض نمایش قرار گرفته است. کاوش در این محوطه باستانی که مربوط به دوره اشکانی و اواسط دوره اسلامی می باشد در سال 86-1385 و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل صورت گرفته است.

ویدیو:

پخش ویدیو

موقعیت در نقشه:

به اشتراک بگذارید

پیمایش به بالا